Är Twitter ett vanligt företag eller är det något annat?
Martin Enlund
För att vara helt ärlig, nästan alla konspirationsteorier folk hade om twitter har visat sig vara sanna
– Elon Musk
Upplevelserna på dagens sociala medier är inte riktiga upplevelser. Och kanske bör Twitter rentav inte betraktas som ett riktigt företag - utan något annat, skriver Martin Enlund.
Jag vet inte vilka julklappar Elon Musk gav till sina barn i julas, eller vilka fällor som han planerar för sina antagonister. Men en sak vet jag, och det är att jag – nu mer av en tomte än förut – varje år önskar mig att fler börjar intressera sig för mediatopologi. Det vill säga det mediala landskapet och dess förändringar. Samt vilka konsekvenser dessa kan tänkas få för samhället i stort på grund av decentralisering, incitamentsstrukturer, eller formen på åsiktskorridoren.
I ljuset av Elon Musks maktövertagande av Twitter vill jag därför passa på och försöka kasta ytterligare ljus på dessa frågor.
Läs hela i Affärsvärlden: Är sociala medier verkligen sociala – eller skapar de fantasifoster?
Videoresurser
- Elon Musk om konspirationsteorier (i All-In)
- Roberta Alenius om Twitters betydelse 2015
- Rene DiResta oroade sig 2017 för valpåverkan i Alabama
- New York Times 2018 om Experiment som använde rysk taktik i Alabama
- Atlantic Council 2019 om DiRestas företag New Knowledge
- van der Linden 2021, som vill vaccinera dig mot misinformation
Vidare läsning
- Fler dokument om DiRestas företag New Knowledge och dess disinformationskampanj i Alabama
- Mycket mer att skåda finns hos Foundation for Freedom Online om DiResta, mfl
- Professor van der Lindens häftiga CV
Om du vill prenumerera på dessa artiklar, tryck här!
Omslagsbild hämtad från Affärsvärlden.