Vill du att någon hör dig?
- Martin Enlund
- 2024-08-26
Efter att miljardären Elon Musk förvärvade företaget Twitter (numera X) 2022 har det stormat kring plattformen. Under Musks ägandeskap avvecklades bland annat det arbetslag som ansvarade för “moderering”, vilket utgör ett skäl till missnöje i vissa läger. I stället för att begränsa yttrandefriheten, begränsas snarare “friheten att nå ut”. Detta är ett relativt nytt begrepp. Det syftar till i vilken utsträckning innehåll sprids på digitala plattformar. Medan du kan säga (nästan) vad du vill, är det en helt annan fråga hur långt ditt meddelande når ut.
Ett välkänt tankeexperiment inom filosofi är frågan “om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?”. Översatt till sociala media: om du pratar mitt i en folksamling men ingen hör dig, har du då någon reell yttrandefrihet?
Notis: Omslagsbild av Grok