Är Twitter ett vanligt företag eller är det något annat?

För att vara helt ärlig, nästan alla konspirationsteorier folk hade om twitter har visat sig vara sanna

– Elon Musk

Upplevelserna på dagens sociala medier är inte riktiga upplevelser. Och kanske bör Twitter rentav inte betraktas som ett riktigt företag - utan något annat, skriver Martin Enlund.

Jag vet inte vilka julklappar Elon Musk gav till sina barn i julas, eller vilka fällor som han planerar för sina antagonister. Men en sak vet jag, och det är att jag – nu mer av en tomte än förut – varje år önskar mig att fler börjar intressera sig för mediatopologi. Det vill säga det mediala landskapet och dess förändringar. Samt vilka konsekvenser dessa kan tänkas få för samhället i stort på grund av decentralisering, incitamentsstrukturer, eller formen på åsiktskorridoren.

I ljuset av Elon Musks maktövertagande av Twitter vill jag därför passa på och försöka kasta ytterligare ljus på dessa frågor.

Läs hela i Affärsvärlden: Är sociala medier verkligen sociala – eller skapar de fantasifoster?


Videoresurser

Vidare läsning


Om du vill prenumerera på dessa artiklar, tryck här !


Omslagsbild hämtad från Affärsvärlden.